Hvis du ønsker deg en vedfyrt bakerovn , grue på kjøkkenet , en steinovn , en vedfyrt pizzaovn, peis på kjøkkenet eller en rentbrennende vedovn og er glad i steinbakt pizza eller brød, da kan en Finsk Masseovn være interessant for deg.

Har du spørsmål om bygging av min masseovn så ta gjerne kontakt på epost: terthda@online.no

søndag 26. januar 2014

Valnøttbrød i masseovnen

Ferdig hevede valnøttbrød rett før de går i ovnen




























Nå har jeg fått mer sving på brødbakingen i masseovnen.Jeg fikk boka til Morten Schakenda: "Om boller, brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom" på bursdagen min. Her står det mange gode tips om hvordan man får vellykkede brød i steinovn. Jeg har bakt valnøttbrødet noen ganger og det blir veldig godt som steinbakt brød.
Timing av passe varm ovn versus ferdig hevede brød, er en nøkkelfaktor. Jeg har funnet ut at følgende "tidsplan" fungerer med min masseovn:


Trinn 1 : Sett deigen og sett den til første heving i bollen. Den er ferdig hevet etter ca 2-3 timer
Trinn 2: Fyr opp i ovnen ca  60 minutter før du starter med tinn 3. Evt når hevingen i Trinn 1 har pågått i ca 1-1,5 timer.
Trinn 3: Slå opp brødene ( 3 stk på ca 900 gram per stk) når hevingen i trinn 1 er ferdig og sett brødene  til heving på en godt melet bakeplate, med et klede over.
Trinn 4: Når fyringen i ovnen er avsluttet  (når all veden har brent opp, og det kun er små glør tilbake), kostes sot og aske vekk fra herten og ned i ovnen. ( la spjeld og askeluke stå åpent mens du gjør dette).
Kontroller temperaturen i ovnen. Den bør ikke være høyere enn 220-230 grader. Ideelt ca 200 grader.
Trinn 5: Sett brødene inn i ovnen med en bakespade. Stek dem i ca 30-40 minutter, avhengig av hvor varm ovnen var når du satte brødene inn.

Brødene i ovnen, ferdige

Ferdige valnøttbrød fra masseovnen













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar